onsdag 4 februari 2009

Kollektivtrafik och gratismedier som kombo

Att stå och hästsova i en tunnelbanevagn ut till Kista är på ingalunda sätt det optimala sättet att börja en arbetsdag på. Att köpa bil känns dock inte aktuellt då tidigare nämnda förort ligger utanför vägtullarna, att en boendeparkering hemma i Hornstull skulle gå lös på nån dryg tusenlapp i månaden samt att Stockholm råkar vara en av de två europeiska huvudstäder som saknar en ringled (den andra är Tirana) med monstruösa köer som följd.

Därmed är det bara att gilla läget, konstatera att miljöpartisterna har fått mig dit dom vill och göra det bästa av situationen. Det bästa av situationen brukar vara att konsumera fördummande gratismedier såsom eurodisco-kanalen Radio 107.5 som i sina ”nöjes-” nyheter gottar sig i Britneys vårdnadstvist eller Travolta jr:s tragiska dödsfall. Tidningen Metro blir man heller inte så mycket klokare av. Efter ha bläddrat igenom dagens upplaga kunde följande konstateras:

Tidningen riktar sig i första hand till en läsekrets som äger bilar med en topphastighet på 430 km/h…



… att det här fettsugningsföretaget i Solna marknadsför sig med etosargument i form av att hänvisa till auktoriteten Madonnas uttalanden i en ”interview” samt det, i sammanhanget, positivt konnoterande ordet ”Hollywood”…



… och att det alltjämt aldrig är en svensk idrottares eget fel att denne misslyckas. Lindsey Vonn och de ytterligare tio åkarna som placerade sig före bäste svensk älskar förstås när det är dålig sikt i backen. Det här var nog rentav den sämsta ursäkt jag hört sedan Staffan Strand skyllde sitt dåliga höjdhoppande i en tävling på att den avgjordes ”i ett u-land” (Ungern).



Nu ska jag ta t-banan hem till Söder igen för att ikväll, lite oväntat, gå och se Hammarby Handboll i Eriksdalshallen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Återigen utsökt analyserat av stilisten Langhoe. Din berättarteknik påminner om Strages =)