måndag 2 februari 2009

Bland socialgrupp 1

Den gångna helgen var Johannas familj här för att ”kolla t’et” som man säger på östgötska. Säkerställa att dottern deras inte far illa i storstan i händerna på den där s.k. mediekillen som övertalat henne att flytta till Stockholm osv.

Såhär på måndagen vill jag dock medge att det hela flöt på smärtfritt och att deras eventuella oro i vart fall inte lär ha förvärrats. Upplägget var som följer: Middag på Långholmens värdshus med efterföljande promenad samt fika och spelkväll i våran lounge vid Hornstull på lördagen. På söndagen blev det, tillsammans med min far, Liljevalchs konstutsällning på Djurgården där en rad konstnärer ställde ut mer eller mindre abstrakt konst, ofta med lite perversa förtecken.


Ovan är mitt eget bidrag till konsten. Jag kallar fotot Tre generationer vid bilmotor i skumgummi. Just nu arbetar jag mycket med mobilkamera.

Förutom bilmotorn kunde man på Liljevalchs bevittna en toalettstol i rosa garn...



... samt Musse Pigg och Spindelmannen i form av två våta fläckar på en vägg:





Nu ska jag kompensera all denna högkultur med att se Super Bowl som jag spelade in i natt. Känns dock inte så spännande då Steelers bör ha haft det hela som i en liten ask.

5 kommentarer:

Anonym sa...

vad betyder rubriken? och mår du bra?

Erik sa...

Den syftar till att mina fördomar säger att det primärt är personer ur socialgrupp 1 som hänger på värdshus och konstutställningar, och att vi besökte den gruppen. Alltså inte att vi nödvändigtvis själva tillhör den. Dock bör du nog inte ta det så allvarligt utan mer med glimten i ögat...
Eller var det oklart på något annat sätt? Mår du bra?

Patrik Edvardsson sa...

Gillar konst med lite perversa förtecken, som den där Warhol utställningen (som öppnar i San Francisco nästa vecka) på moderna förra våren. Super Bowl matchen var för övrigt fantastisk, få sporter som kan vara så dramatiska ända till slutet, synd bara att det tog 4 timmar att spela 4 quarters... dåligt med effektiv speltid.

Lennart sa...

Jag tror det är generna som styr, inte socialgruppen. Din morfar var fullständigt tokig i konstutställningar, som han åkte över halva Sverige för att gå på medan mamma/farmor/mormor Karin fick sköta hem, barn och bil i Eliantorp. Han bodde på af Chapman när han var i Stockholm, så han tillhörde inte socialgrupp 1! Det är hans perversa tavlor som numer hänger i vårt intellektuella radhus för att balansera Evas ryska romaner.

Anonym sa...

mycket intiresno, tack